Kennistest

Zit ondernemen in uw bloed? Bent u in de wieg gelegd voor de horeca? Ontdek met deze test of u over de juiste mix beschikt van kennis, attitude en vaardigheden.

Een opmerking voordat u start met deze test: wees kritisch voor uzelf. Hoe eerlijker u deze test doorloopt, hoe beter u uw sterke punten en werkpunten kent. Met die zelfkennis hebt u straks de tools in handen om goed voorbereid van start te gaan.

Vul in:

  • ++ dit kan ik goed tot uitstekend
  • +/- hier moet ik nog aan werken
  • - dit is voor mij een zwak punt

1. Bent u fit en gezond?

Uw gezondheid is het fundament van uw ondernemerschap. U moet zowel lichamelijk als geestelijk fit zijn om het harde werk aan te kunnen dat onlosmakelijk bij de horeca hoort. Niet ziek zijn, is onvoldoende als graadmeter. Ook de balans tussen uw werk, uw vrije tijd en uw gezin telt mee. Als alle levensgebieden in evenwicht zijn, houdt u het hoge werktempo vol én beleeft u plezier aan uw zaak.

2. Bent u creatief?

Nergens is out of the box denken zo belangrijk als in het ondernemerschap. Creatief kunnen omgaan met problemen, kansen zien en platgetreden paden durven verlaten, zijn belangrijke eigenschappen voor een succesvolle horecaondernemer. Als creativiteit in uw natuur ligt, speelt u gemakkelijker in op onverwachte situaties en nieuwe tendensen.

3. Bent u stressbestendig?

Weinig andere jobs kennen zulke intense piek- en stressmomenten als de horeca. Wie aan het hoofd van een team staat en alles in goede banen moet leiden, moet efficiënt blijven presteren onder druk of bij tegenslag. Als u kunt omgaan met spanningen, geeft u gemakkelijker leiding en bent u beter bestand tegen de ups en downs die u gegarandeerd in de horeca zal tegenkomen.

4. Bent u bereid om hard te werken?

Dat horeca geen nine-to-fivejob is, wist u wellicht al. Een horecazaak vraagt veel inzet, engagement en volharding. Niet alleen in de startfase, maar altijd. De gemiddelde zelfstandige werkt meer dan zestig uur per week en is daardoor minder beschikbaar voor zijn onmiddellijke omgeving. Als u bereid bent om hard te werken, dan bent u uit het juiste hout gesneden.

5. Hebt u doorzettingsvermogen?

Tegenslagen en crisismomenten horen erbij, zowel in de opstartfase van uw onderneming als in het groeistadium. Blijven gaan voor de doelen die u bepaald hebt, is de boodschap. Ook als de cijfers even tegenzitten of uw energieniveau op een lager pitje staat. Als u kunt blijven doorgaan wanneer anderen zouden opgeven, hebt u alvast de gedrevenheid die noodzakelijk is voor succes.

6. Bent u communicatief?

Een open communicatie staat centraal in de omgang met uw klanten, leveranciers, partners en personeel. Een goede marketing vereist een sterke communicatie. Als u uw boodschap krachtig en respectvol kunt overbrengen, hebt u een betere band met al uw stakeholders.

7. Bent u een netwerker?

Met netwerken bedoelen we het offline en online onderhouden van contacten die u mogelijk verder kunnen helpen in uw werk, zaakvoering en privéleven. Met uw netwerk deelt u informatie en doet u zaken. Investeren in een uitgebreid netwerk rendeert altijd. Als netwerken voor u een way of life is en geen opgave, hebt u een streepje voor.

8. Durft u risico’s te nemen?

Een degelijke voorbereiding geeft u een stevige basis, maar zo nu en dan is een sprong in het ongewisse onvermijdbaar. Knopen doorhakken zonder absolute zekerheden hoort bij het ondernemerschap. Als u als horecaondernemer berekende risico’s durft te nemen, verhoogt u de slaagkansen van uw zaak.

9. Hebt u voldoende startkapitaal?

Een beperkt spaarpotje om op terug te vallen in de beginfase van uw horecazaak is zeker geen overbodige luxe. De kans bestaat immers dat u de mogelijkheden van de markt of het rendement van uw onderneming hebt overschat of dat u te maken krijgt met een tegenslag, zoals wegenwerken voor uw deur of een nieuwe concurrent. Als u geen financiële reserve hebt, bent u minder bestand tegen dit soort onverwachte omstandigheden.

10. Hebt u leidinggevende kwaliteiten?

Uw horecazaak staat of valt met goed teamwork en een duidelijke visie. Elke medewerker is een noodzakelijke schakel voor een degelijke werking en iedereen moet handelen vanuit uw bedrijfswaarden en doelstellingen. Als leidinggevende moet u kunnen luisteren, efficiënt inspelen op conflicten, resultaatgericht coördineren en kunnen motiveren wanneer dat nodig is.

Hebt u training of coaching nodig voor een van de bovenstaande aspecten? Laat u begeleiden door een expert in de opstartfase van uw horecaonderneming. Zo geeft u uw zaak én uzelf de beste kans op slagen. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek.