Tien praktische tips van de Horeca coach

Chocolade, melk, room en een blaadje gelatine. Wat maakt u ermee? Chocolademousse natuurlijk. Op zich geen uitzonderlijke ingrediënten, maar samen staan ze garant voor een heerlijk dessert. Zeker als u speelt met de hoeveelheden van elk ingrediënt en uw eigen creatieve touch toevoegt. Wel, dat geldt ook voor de tien ingrediënten van TopHorecaOndernemers. Op zichzelf zijn die niet zo bijzonder … Maar net zoals bij chocolademousse zit de sterkte in de combinatie en de manier waarop u alle ingrediënten mengt!

1. Serveer goede producten en lever een sterke service

Goed koken is een kunst die met vakmanschap, creativiteit, concentratie en toewijding gepaard gaat. Goed koken kost veel tijd en liefde. Investeer erin en kies voortopproducten en kwaliteitsvolle bereidingen. Kwaliteit primeert altijd. Maak uw zaak onderscheidend. Wat maakt uw gerechten uniek? Waarom zou ik bij u komen eten en niet naar een ander restaurant gaan? Als u het antwoord kent op die vragen, kunt u uw klanten overtuigen.

2. Denk na over een evenwichtig winstmodel

De boekhouding is de spiegel om te kijken of je een goed evenwichtig winstmodel hebt. Meten is weten. Een goed winstmodel is belangrijk om zowel in uw zaak als in uzelf te kunnen blijven investeren. Kies voor een beter rendement. Dat kan met een hogere omzet, maar ook door uw kosten te verminderen. Onderhandel met leveranciers, koop in groep aan, kies voor een seizoenaanbod, werk milieuvriendelijk, verminder afval, ... Vergeet zeker niet om uw variabele kosten dagelijks in de gaten te houden en uw vaste kosten jaarlijks onder de loep te nemen.

3. Werk aan je strategie : schrijf een gefundeerd businessplan en stel een strategisch actieplan op

Neem deze essentiële elementen zeker op in uw businessplan:

  • uw businessidentiteit: missie, visie en waarden;
  • uw financieel plan;
  • uw concept met zijn sterke punten;
  • uw branding en de positieve associaties die u wilt dat klanten ermee maken.

Uw strategisch actieplan is uw gids en houvast in de horecajungle. Het bestaat uit een een groeiplan en een actieplan.
Met een strategisch actieplan geeft u uw onderneming de mogelijkheden om te groeien dankzij doordachte tactieken, strategieën en methodes. Stel het op voor één, drie en vijf jaar Waar wilt u staan? Om vooruit te gaan moet u weten waar u naartoe wilt. Hoe ziet u uw zaak groeien?

4. Stippel een doordacht beleid uit voor uw personeel, medewerkers en partners

Stel uzelf kritisch de vraag wat u zelf kunt en wilt doen en wat u beter of liever uitbesteedt. Iets zelf doen is enkel een besparing als u het ook goed doet. Anders creëert u alleen een extra kostenpost. Besteedt u iets uit? Waak er dan over dat ze het beter doen dan u. Lijst duidelijk op wat u verwacht van uw medewerkers. Zorg ervoor dat ze geen uitgave zijn, maar een opbrengst. Door hen te coachen en te stimuleren, verbetert u de kwaliteit van uw zaak en bindt u goed personeel aan uw onderneming. In partnerships gaat u dan weer voor een goede mix van complementaire vaardigheden: 1 + 1 = 11.

5. Werk altijd klantgericht

De verwachtingen van klanten stijgen. Alleen door iets extra’s aan te bieden, kunt u het verschil maken. Het geheim? Geef klanten net iets meer dan ze verwachten. Dat zit vaak in de kleine dingen, maar het zorgt ervoor dat klanten tevreden zijn en dus terugkomen. Lekker eten en goede wijn zijn niet langer voldoende. Zet ook in op klantenbeleving: een bijzondere sfeer, origineel entertainment ...

6. Stippel een doelgericht marketingbeleid uit

Een sterk imago is bepalend voor de toekomst van uw zaak. U trekt er nieuwe klanten mee aan en kunt er bestaande klanten mee houden. In uw marketingbeleid moet uw klant centraal staan, niet uw bedrijf, product of uzelf. Kortom: u maakt geen nieuw gerecht omdat ú dat superlekker vindt, u maakt het omdat het inspeelt op de verwachtingen en de behoeften van uw klant. Hij is uw graadmeter.

7. Volg een doordachte salesstrategie

Hoeveel omzet wilt u realiseren? Giet uw verwachtingen in een jaarplan dat u onderverdeelt in kwartaal-, maand- en weekdoelstellingen. Volg het nauw op zodat u op tijd kunt bijsturen.

8. Geef leiding

Wees kritisch voor uzelf. Hebt u de eigenschappen van een goede leider die nodig zijn voor goed ondernemerschap? Dan kunt u:

  • écht delegeren (steeds een stapje terugzetten, zodat anderen gaandeweg meer verantwoordelijkheden krijgen, zonder dat ze verdrinken);
  • goed organiseren en plannen;
  • medewerkers motiveren en inspireren;
  • handelen volgens een duidelijke visie met passie, consistente waarden en normen, discipline en doorzettingsvermogen;
  • eerlijk zijn en waarmaken wat u belooft;
  • altijd het overzicht behouden.

Ziet u werkpunten bij uzelf? Investeer dan in bijkomende opleidingen of coaching.

9. Focus op QUALITY

Kwaliteit ligt aan de basis van een sterk imago. Het beïnvloedt de klantentevredenheid en dus ook uw eindresultaat. Met een goed imago opent u deuren. Zowel op het vlak van rekrutering en klantenbinding als persaandacht en financiering. Weet wel dat de perceptie van kwaliteit volledig afhangt van uw klant en zijn verwachtingen. Een ober in een sterrenrestaurant heeft een andere werkwijze dan een ober in een brasserie. De verwachtingen van een menu zijn anders in een klasserestaurant dan in een taverne. Uw klant bepaalt uw kwaliteitsnorm.

10. Zorg dat je administratie tijdig in orde is

Een goede administratie geeft je inzicht in de personeelsplanning en je winstmodel en geeft rust in je hoofd zodat je je focus kan behouden op je kernactiviteiten. Als de administratie up to date bijgehouden wordt kunnen er geen zware boetes boven je hoofd hangen bij controles..